Reijo Hukkanen (s. 1946)
		    
		    	
			Reijo Hukkanen on kotoisin pohjoissuomalaisesta Oulun kaupungista, missä hän nytkin 
			työskentelee. Hän viihtyi Helsingissä ainoastaan muutaman vuoden 1960- ja 1970-lukujen 
			vaihteessa, jolloin suoritti kuvaamataidon opettajan tutkinnon Taideteollisessa Oppilaitoksessa. 
			Sen jälkeen hän palasi kotikaupunkiinsa ja päästi koko uskomattoman vuolaana pursuavan 
			mielikuvituksensa valloilleen -ensin maalarina ja sitten esinekoosteista muodostuvina 
			veistoksina ja tilateoksina. 
			Aluksi hän maalasi naivistiseen ja tragikoomiseen tapaan sileäpintaisia, puolisurrealistisia 
			näkymiä tai tapahtumia, mutta pian siveltimenjälki muuttui mehevän maalaukselliseksi, ja hän 
			alkoi suosia lämpimiä, tummanpuhuvia maanvärejä. Näissä varsin omaperäisissä töissä näkyi usein 
			traaginen mieshahmo maalais- tai kylämaisemassa kamppailemassa olemassaolostaan. 
			Reijo Hukkanen oli jo lapsena kotikaupunkinsa pienillä kujilla tutustunut erilaisiin 
			rojumateriaaleihin. Kun sitten vuonna 1982 nk. "Mauri"-myrsky pyyhälsi yli kaupungin 
			repien kattoja ja hajottaen paikkoja, taiteilija raahasi ateljeehensa irronneen peltikaton 
			ja ryhtyi sitä käsittelemään ja muovaamaan. Tästä lähti liikkeelle hänen mielikuvitusrikas 
			romumaailmansa. Hän alkoi koluta kaatopaikkoja, romuvarastoja ja kirpputoreja, vei ensin 
			löytämänsä esineet ulos sateen ja tuulen riepoteltaviksi ja alkoi sitten koota niistä mitä 
			erilaisimpia yhdistelmiä esineiden alkuperäisestä käyttötarkoituksesta täysin poiketen ja 
			siten antaen niille aivan uuden merkityksen. 
			Reijo Hukkasen taiteen lähtökohta on yleensä kirjallinen, verbaalinen, vaikkapa kansanlaulu 
			tai jokin arkielämän tapahtuma ja siihen liittyvä sanonta. Ensin on nimi ja sitten hän työstää 
			siihen teoksen. Eniten häntä koskettaa uskonnollisuus ja seksuaalisuus, joskus kosminen maailma 
			ja tätä kaikkea hän tulkitsee toisaalta absurdin huumorin, toisaalta hyväntahtoisen ironian keinoin. 
			Hänen veistoskoosteensa pursuavat barokkimaista runsautta. Hän yhdistelee samaan teokseen mitä 
			yllättävimpiä yksityiskohtia. Ensi näkemältä kokonaisuus voi näyttää sattumanvaraiselta tai 
			kaaosmaiselta, mutta teoksia tarkemmin katsoessa huomaa, että ne ovat tarkan harkinnan ja taitavan 
			sommittelun tuloksia. Vaikka hän yhdistelee mitä erilaisimpia kumista, raudasta, muovista tai 
			metallista tehtyjä esineitä tai niiden osia, luita tai betonia, jokainen osa löytää oman paikkansa 
			teoksessa taiteilijan käden ja tekniikan taidon johdattelemana, ja jokaiseen teokseen sisältyy 
			paljon ajatuksia.Voi tätä maailmaa, tuntuu taiteilija sanovan teostensa takaa. Hänen taiteensa 
			yhteydessä voi puhua löydettyjen esineiden tasapainoisesta sekamelskasta. 
			Ulkonaisesti Hukkasen veistokset ovat iloisia ja värikkäitä. Hänen mielikuvituksesta rikas 
			ilmaisunsa ei ole pelkkää leikittelyä, vaikka siihen sisältyy hersyävää huumoria, sillä se on 
			niin vahvaa ja hallittua. Hän on matkustanut paljon, hän on ihaillut mm. Blakea ja Tąpiesia, 
			hän on lukenut mm. Camus'ta, Kafkaa ja Sandemosea, mutta mikään ei tunnu horjuttavan tämän 
			taiteilijan omaa sisäistä näkemystä. Hän on pohjoisen maailman ilkikurinen satiirikko. 
			Altti Kuusamon sanoin: "Hukkasen menetelmä on eeppinen sisällyttäminen. Se tarkoittaa nimenomaan 
			arkisen ja pyhän jatkuvaa sekoittamista, eri "äänten" psykologisen ja esteettisen samanaikaisuuden 
			myöntämistä." Kuusamo on osuvasti nimittänyt Reijo Hukkasta "ylijäämän alkemistiksi". 
			Leena Peltola 
			
		     |