Hannele Kylänpää (s. 1948)
"Hetkellinen elämys, inhimilliset tunteet, veistokselliset arvot, niillä
on minulle merkitystä" sanoo Hannele Kylänpää. Hän valloittaa katsojan välittömän
karheilla veistoksillaan, jotka ovat tulkintoja elävästä elämästä.
Hannele Kylänpää opiskeli 1960-luvun lopusta 1970-luvun puoliväliin ensin
Taideteollisessa korkeakoulussa, missä aina on ollut myös hyvä kuvataiteen opetus,
ja sitten Kuvataideakatemiassa. Jo sitä ennen, vuonna 1968, hän teki opintomatkan
Italiaan, missä tutustui mm. Marino Marinin ja Giacomo Manzùn taiteeseen.
Ihminen on ollut ennen kaikkea hänen kiinnostuksensa kohde. Ihmisen olemusta,
ihmisen sisintä hän on tulkinnut vapaan, kaunistelemattoman, miltei rujon, mutta
samalla merkillisellä tavalla lumoavan muodon avulla. Näitä ihmisiä elävöittää
usein liike, silloinkin kun ne ovat pysähtyneessä tilassa. Nämä ihmiset ovat kaikessa
vajaavaisuudessaan inhimillisiä.
1970-luvulla Hannele Kylänpää tulkitsi veistoksissaan usein pelkoa tai tuskaa,
kuten osoittavat Nuorten näyttelyssä esillä olleet teokset "Pako", "Tuska" ja "Paleleva",
jotka ilmentävät haavoittuvaa, kärsivää ihmistä. Usein taiteilijan ote oli ekspressiivinen,
miltei brutaali. - 1980-luvulla ilmaisu muuttuu valoisammaksi. Aiheen lähtökohtana ovat omat
lapset tai tutut naishahmot. "Kuvaan paljon naisia ja lapsia, mutta aihe ei ole mikään kriteeri.
Veistos vain tulee väläyksenomaisesti, mistä se nyt sitten tuleekin", hän sanoo.
Hannele Kylänpää ikäänkuin sivustakatsojana tarkkailee elämää ympärillään. Hän sanookin
eräässä haastattelussaan: "En ole ollenkaan sosiaalinen enkä pysty liikuttamaan valtavia
massoja. Minun alaani on enemmän yhdistää jykevään veistoksellisuuteen elämys, helppo hymyn
häivähdys, sellainen joku lapselle ominainen. Vaikka teen tavallaan perinteisiä veistoksia,
en silti yritä jäljitellä naturalistista muotoa." - Hänen yhteydessään voisi pikemminkin puhua
etruskilaisuudesta.
Pronssi on ollut Kylänpään varsinainen materiaali. Pronssin keinoin hän on mm 1980-luvulla
sulattanut taiteeseensa Egyptin matkansa herätteitä, eräänlaista arkaaista muotokieltä, josta
ovat esimerkkinä mm "Egyptin Antti" sekä myöhempi "Odotus". - Pronssin rinnalle ilmaantui
1990-luvulla keramiikka. Keraaminen veisto toi mukanaan eläinaiheet. Varsinkin kissaeläimiä
on syntynyt jatkuvana sarjana, milloin eläimen olemuksen luonnonomaisena tulkintana, milloin
tyyliteltyinä, salaperäisinä versioina.
Sivullisuudestaan huolimatta Kylänpää on ahkera näytteille asettaja. Hänen mielestään näyttely
"ikäänkuin puhdistaa ja vapauttaa". Vuosien kuluessa hän on saanut palkintoja ja tehnyt julkisia
veistoksia, ja hänen teoksiaan löytää miltei kaikista maamme tärkeimmistä museoista. Hän on myös
toiminut plastisen sommittelun opettajana.
Hannele Kylänpää osaa katsoa elämää silmiin, nähdä kärsimyksen ja ilon. Välitön elämys siirtyy
saveen, syntyy plastinen muoto, jota elävöittää rosoinen pintakäsittely. Hänen taiteessaan
yhdistyvät herkkyys ja voima. Tämä kaikki on hänelle luonnollista, kuin itsestäänselvyys, tuo hänen
maailmansa, jota ulkopuoliset herätteet vain kaukaa koskettavat.
Leena Peltola
|
|