Primavera
- 1964
- Ainonkulman asuintalon sisäpiha
Primavera on Laila Pullisen ensimmäinen julkinen veistos ja se on hankittu
pian hänen läpilyönti- näyttelynsä jälkeen, joka oli vuonna 1963 Helsingissä.
Pullisen teoksella on italiankielinen nimi Primavera, joka on suomeksi kevät.
Nimi viittaa veistoksen lähtökohdan olleen italialaisen renssanssimaalari Botticellin
maalauksen Primavera vuodelta 1478. Botticellin maalauksessa on kolmen sulottaren
piirissä tanssiva ryhmä. Pullisen veistoksessa taas on vain kaksi tanssijatarta, joiden
puvut hulmuavat. Naishahmot on voimakkaasti abstrahoitu: päät on jätetty kokonaan pois
ja tanssintuntu perustuu pitkälle juuri hulmuaviin vaatteisiin. Molemmilla tanssijattarella
on yksi täysin realistinen jalka varpaineen. Teos edustaa 1960-luvulla Suomeen tullutta
informalistista suuntausta, jossa materiaalintuntu oli erittäin tärkeässä osassa. Laila
Pullinen on käyttänyt pronssin mahdollisuuksia erinomaisesti hyväkseen. Pronssiin on saatu
valettua hulmuavan ohuen kankaan tuntu hienosti. Sileä ja karkean rosoinen pinta vaihtelevat
teosta elävöittävästi. Pullinen kuului Maaliskuulaiset-ryhmään joka edusti informalismia
Suomessa. He halusivat olla ajan hengessä mukana ja kansainvälistyä. Pullinen onkin saanut
vaikutteita mm. italialaisesta modernista kuvanveistosta.
Veistoksen on hankkinut asuntoyhtiö Ainonkulman rakentaja Auno Kerola suoraan taiteilijalta.
Kerola möi veistoksen myöhemmin asunto- yhtiölle.
|