Pääsivu | Taiteilijat | Teokset | Sijainti

Laila Pullinen

Primavera

  • 1964
  • Ainonkulman asuintalon sisäpiha

Primavera on Laila Pullisen ensimmäinen julkinen veistos ja se on hankittu pian hänen läpilyönti- näyttelynsä jälkeen, joka oli vuonna 1963 Helsingissä.

Pullisen teoksella on italiankielinen nimi Primavera, joka on suomeksi kevät. Nimi viittaa veistoksen lähtökohdan olleen italialaisen renssanssimaalari Botticellin maalauksen Primavera vuodelta 1478. Botticellin maalauksessa on kolmen sulottaren piirissä tanssiva ryhmä. Pullisen veistoksessa taas on vain kaksi tanssijatarta, joiden puvut hulmuavat. Naishahmot on voimakkaasti abstrahoitu: päät on jätetty kokonaan pois ja tanssintuntu perustuu pitkälle juuri hulmuaviin vaatteisiin. Molemmilla tanssijattarella on yksi täysin realistinen jalka varpaineen. Teos edustaa 1960-luvulla Suomeen tullutta informalistista suuntausta, jossa materiaalintuntu oli erittäin tärkeässä osassa. Laila Pullinen on käyttänyt pronssin mahdollisuuksia erinomaisesti hyväkseen. Pronssiin on saatu valettua hulmuavan ohuen kankaan tuntu hienosti. Sileä ja karkean rosoinen pinta vaihtelevat teosta elävöittävästi. Pullinen kuului Maaliskuulaiset-ryhmään joka edusti informalismia Suomessa. He halusivat olla ajan hengessä mukana ja kansainvälistyä. Pullinen onkin saanut vaikutteita mm. italialaisesta modernista kuvanveistosta.

Veistoksen on hankkinut asuntoyhtiö Ainonkulman rakentaja Auno Kerola suoraan taiteilijalta. Kerola möi veistoksen myöhemmin asunto- yhtiölle.

Primavera

Primavera

Primavera

© Rovaniemen taidemuseo